Réžia:
Noro Držiak Scenár: Michal Baláž, Michael Kaboš, Noro Držiak Kamera: Michael Kaboš Hudba: Vladimír Martinka
Hrajú:
Tomáš Mischura, Jana Stryková, Petr
Vaněk, Kristína Svarinská, Arnošt Goldflam, Judit Bárdos, Ján Greššo,
Jan Vondráček, Marek Ťapák, Jana Oľhová, Anita Krausová a ďalší.
Sám názov filmu vypovedá o tom, ako sme sa rozhodli pristúpiť k Štefánikovi.
Keď sme začali pripravovať film, zistili sme, že jeho život je skutočne
veľmi bohatý a vydá nielen na jeden, ale na niekoľko životov,"
uviedol na tlačovej konferencii producent Michael Kaboš, ktorý sa
tiež podpísal pod scenár filmu spolu so scenáristom Michalom Balážom
a režisérom a animátorom Norom Držiakom. "V scenári sa vyskytovalo
veľa exteriérov, interiérov, hneď nám bolo jasné, že to bude problém,
tak sme zvolili formu dokudrámy, ktorá bude sčasti animovaná, triková,
dokonca úplne pôvodne mala byť výtvarnejšia," vysvetlil Držiak,
ktorý pracoval aj na prvom českom celovečernom rotoskopickom filme
Alois Nebel.
Pred 100 rokmi všetci považovali Štefánikove
sny za utópiu, ale on sa nebál vykročiť do neznáma a nasledovať svoj
sen o oslobodení vlastného národa spod útlaku a vytvorení samostatného
štátu Čechov a Slovákov. V Ceste do nemožna ho stvárnil slovenský
herec Tomáš Mischura, pre ktorého je táto úloha veľkým filmovým debutom.
Zároveň je prvý domáci herec, ktorý stál pred náročnou úlohou odohrať
celovečerný film pred zeleným pozadím.
Cesta do nemožna zámerne odkazuje
na film legendárneho priekopníka kinematografie Georgesa Meliésa,
ktorý v roku 1904 pôsobil v Paríži. V tom istom roku a na tom istom
mieste sa pred divákmi začne odvíjať aj život mladého Štefánika. Príbehom
sprevádza fiktívny český filmár Otakar Kubánek, ktorý sa, očarený
Štefánikovou osobnosťou, rozhodne opustiť prácu v Meliésovom štúdiu
a so Štefánikom cestuje po celom svete, sprevádza ho pri dobrodružstvách
a nakrúca o ňom dokument. Tento kľúč umožnil tvorcom kombinovať autentické
fotografie, filmové zábery či fragmenty z denníkov v trikovom filme.
Štefánik bol mužom mnohých tvárí,
bol kúzelníkom, astronómom, vedcom, cestovateľom, vojakom, štátnikom,
milovníkom žien. "Ako najsilnejším v jeho živote nám prišiel
jeho sen, vízia ísť za niečím, čo mnohí jeho súčasníci považovali
za nemožné, ale on sa nebál, mal vytrvalosť a odhodlanie ísť ďalej,"
priblížil Kaboš hlavnú myšlienku, ktorú chceli tvorcovi dostať do
filmu kombinujúceho hraný dokumentárny aj animovaný žáner. Tvorivý
tím, ktorý sa už stretol pri oceňovanej animovanej dokudráme True
Štúr, mal ambíciu ukázať Štefánika ako človeka z mäsa a kostí, ktorý
rieši rovnaké a podobné problémy ako ľudia dnes. "Nechceli sme
sa vôbec zamotávať do politických a vojenských machinácií, pretože
ten film nemá za úlohu vysvetľovať tieto pohnútky, skôr ide o cieľ
Štefánika, víziu toho naplnenia. Myslím si, že sa nám podarilo dať
dohromady netradičný film, o čo nám vlastne išlo," podčiarkol
režisér.
Rolu fiktívneho mladého filmára Otakara
Kubánka stvárnil český herec Petr Vaněk. V rozprávaní mu kontruje
autentická postava francúzskej sufražetky a novinárky Louisse Weissovej,
ktorá Štefánikovi napriek jeho odmietnutiu pomáhala presadzovať jeho
politické ciele a do filmu priniesla ženský pohľad na tohto milovníka
žien. Zahrala si ju česká herečka Jana Stryková. "Aj pre nás
to bola cesta do nemožna, nevedela som, ako to bude vyzerať. Je to
zaujímavé, pre mňa to bol veľmi veľký zážitok točiť pred zeleným plátnom,
všetko sme si museli predstavovať. Výsledok som uvidela až teraz,
veľmi sa z neho teším," povedala Judit Bárdos, ktorá stvárnila
najdôležitejšiu ženu Štefánikovho života, mladú taliansku markízu
Giullianu Benzoniovú. Kristína Svarinská sa zas prevtelila do francúzskej
baleríny a kabaretnej tanečnice Cléo de Mérodeovej. V ďalších postavách
sa divákom predstavia aj herecké mená, ako Jana Oľhová, Ján Greššo,
Marek Ťapák, Arnošt Goldflam, Jan Vondráček a iní.
Tvorcovia prvého slovenského celovečerného
trikového filmu s orchestrálnou hudbou priznali, že dielo konzultovali
nielen so slovenskými, ale aj francúzskymi historikmi, absolvovali
návštevy archívov, prečítali všetky dostupné knižné tituly o Štefánikovi.
"Nikto z nás nemal ambíciu napísať erudovaný životopis Štefánika
ani analýzu vzniku Československej republiky, na to sú historici,
politológovia," poznamenal Baláž s tým, že autori mali ambíciu
vytvoriť hraný film s dokumentárnou hodnotou, ale v prvom rade im
išlo o to, aby nakrútili divácky zaujímavý, príťažlivý film.