Matthias a Maxime

Matthias et Maxime, Kanada, 2019, 119 min.


Réžia: Xavier Dolan
Scenár: Xavier Dolan
Kamera: André Turpin
Hudba: Jean-Michel Blais


 

 

 


Hrajú:

Xavier Dolan, Harris Dickinson, Anne Dorval, Pier-Luc Funk, Christopher Tyson, Gabriel D'Almeida Freitas, Antoine Pilon, Catherine Brunet, Samuel Gauthier, Adib Alkhalidey a ďalší.

 

O FILME


Xavier Dolan je v súčasnosti zrejme najvychytenejší kanadský filmár. Jeho filmy sú netrpezlivo očakávané na prestížnych festivaloch, Dolan je navyše mladý a atraktívny režisér a herec a problematika, akú vo svojich dielach rieši, skrátka dokonale zapadá do akejsi súčasnej anti-extrémistickej filmárskej vlny bojujúcej proti nástupu extrémizmu v Európe a „Trumpovskej“ Amerike.

Dolan sa hlási otvorene k svojej homosexuálnej orientácii a problematike LGBT sa viac menej venuje v každom svojom filme. Viacerí ho tak môžu nazvať tvorcom podliehajúcemu módnemu trendu, pravdou však je, že z jeho filmov cítiť, že v nich rieši vlastné vnútro, čomu zodpovedá aj to, že sa často obsadzuje buď do hlavnej či vedľajšej úlohy svojich autorských počinov. Po veľkom nástupe prostredníctvo snímok, ako Zabil som svoju matku (2009), Imaginárne lásky (2010) alebo Laurence Anyways (2012) ale v poslednom čase sa akoby mediálne „šialenstvo“ okolo jeho osobnosti upokojilo, za čo iste môže nie až tak jednoznačné prijatie superhviezdne obsadených snímok Je to len koniec sveta (2016) a The Death and Life of John F. Donovan (2018).

 

(...) Dolanov štýl je už od debutu z roku 2009 nezameniteľný a režisér si je zároveň vedomý toho, ku komu prehovára a že jeho diela nebudú milovať masy, ale ani mnohí nároční kritici. Často využíva vo svojich postmoderných filmoch popové piesne pre dokreslenie atmosféry, čím vzniká v spojitosti so spomalenými zábermi zámerný videoklipový vizuál. Mnohí diváci tak môžu tieto momenty nazvať gýčovými a formu jeho filmov označiť zatiaľ za príliš nevyzretú. Ide samozrejme o vkus, tu sa ťažko prikláňa na jednu či druhú stranu barikády. Podobné typické prvky Dolanovho štýlu nájdeme aj v jeho najnovšom kúsku. Treba však povedať, že Dolan pracuje so svojimi trademarkami o niečo úspornejšie a v rámci celku premyslenejšie.

Zdroj: kinema.sk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© FK Naoko