Réžia:
Nicolas Philibert Scenár: Nicolas Philibert Kamera: Nicolas Philibert Strih: Nicolas Philibert
Každé ráno na lodi Adamant, navrhnutej špeciálne na účely stacionára,
začína roztiahnutím drevených roliet, zatiaľ čo sa k jej kotvisku
blížia prví klienti a klientky. Nasleduje spoločná porada personálu
a účastníkov stacionára, ktorú strieda jeden z workshopov zameraných
väčšinou na arteterapiu, pri ktorej majú zúčastnení možnosť slobodne
sa vyjadriť a zabudnúť na svoje starosti v umeleckej tvorbe. Raz začas
je potom ešte potrebné urobiť inventúru priľahlého bufetu. Všetky
tieto aspekty tunajšej rutiny Philibertov štáb trpezlivo pozoruje
a občas preloží príhovorom niektorého z psychiatrických pacientov.
A to je v podstate všetko. Režisér sa síce ako rámec celej snímky
snaží použiť proces prípravy filmového festivalu na lodi. Tomu sa
však venujú všelijako dve scény, jedna na začiatku a druhá na konci
109 minút dlhej stopáže. Priestor medzi nimi zapĺňajú čriepky vyššie
popísaných aktivít, ktoré dokážu zapôsobiť skôr jednotlivo, než aby
mozaikovito skladali väčší obraz. Nie je preto celkom jasné, ako dlho
sa štáb na plavidle zdržiaval, ani či sa zachytené udalosti pred divákmi
a diváčkami objavujú v chronologickom poriadku.
Nielenže sa tak nerozvíja konkrétny príbeh, tvorcovia do hĺbky a systematicky
nepracujú ani so žiadnou z ponúkajúcich sa tém. Príliš sa nedozvieme
o metóde a prínosoch arteterapie ani o umeleckom smere art brut, ktorý
z tvorby duševne chorých vychádza a s Parížom je spojený aj prostredníctvom
postavy svojho zakladateľa Jeana Dubuffeta. Snímka znemožňuje celistvo
nahliadnuť aj ktorúkoľvek zo sledovaných osobností, ktorých mená sme
nútení zachytávať z útržkovitých rozhorov. Niekto hovorí o svojom
detstve a o vzťahu s otcom, iný o problémoch s chorobou, ďalší opisuje
osobné vzťahy alebo komplikácie spojené s komunikáciou s rodinou.
Jasnú diagnostiku, históriu a aktuálnu situáciu konkrétnej postavy
však nepoznáme ani raz.
Napriek tomu dokument do značnej miery stavia práve na monolóziách
a kreatívnych výstupoch jednotlivých členov osadenstva Adamantu. Najvýraznejšie
vyčnieva Fréderic, prototyp francúzskeho intelektuála s prenikavým
hlasom, ktorý svoje dni trávia čítaním novín a literárnou, výtvarnou
aj hudobnou tvorbou. Jasne artikulované úvahy, ktoré prednášajú, o
snahe utiecť pred vlastnými bolesťami vytváraním nových príbehov a
svetov majú podmanivý účinok. Keď však začne tvrdiť, že sa jeho životom
inšpiroval Wim Wenders pri nakrúcaní oceňovaného filmu Paríž, Texas,
a navyše je spolu so svojim bratom reinkarnáciou Vincenta van Gogha
a jeho súrodenca Lea, nie je jasné, či sa smiať, prežívať ľútosť alebo
sa za tvorcu dokumentu cítiť nepatrične.
Ešte rozporuplnejšie pocity sa vtierajú pri rozhovoroch s ďalšími
návštevníkmi plávajúceho terapeutického centra. Poznámky šedovlasej
dôchodkyne Muriel pri spoločných poradách vyznievajú zábave. Z neskoršej
interakcie so štábom však vyplýva, že berie silné lieky a disponuje
len čiastočnou schopnosťou vnímať realitu, čo jej nebráni reflektovať
na kameru svoj úder po slobode. Z veselého do temného tónu sa preklopia
aj dadaistické slovné asociácie koktavého mladíka, za ktorými sa postupne
začína objavovať neurčitá trauma a paralyzujúca úzkosť. Dá sa morálne
ospravedlniť predkladanie natoľko introspektívnych výpovedí verejnosti,
alebo mali zostať na palube Adamantu?
Keďže snímka explicitne nesleduje žiadnu silnú príbehovú ani tematickú
líniu, každý si musí v spleti príhovorov a statických, observačných
záberov nájsť zmysel sám. Medzi prvými sa ponúka stará dobrá otázka,
nakoľko slúži koncept "šialenstva" iba ako inštitucionalizovaný
mocenský nástroj na ovládanie jedincov odchyľujúcich sa od spoločenskej
normy. Toto čítanie však film príliš nepodporuje, klienti a klientky
Adamantu sú so svojim psychickým stavom sami nespokojní a snažia sa
ho zmeniť.
Oveľa prívetivejšie sa Philibertov dokument otvára až banálne humanistickému
posolstvu o milých, citlivých a talentovaných ľuďoch, ktorí napriek
svojim zdravotným ťažkostiam nachádzajú útočisko a pospolitosť v umení.
Túto formu demytizácie psychiatrických pacientov každopádne práve
dobrovoľní návštevníci a návštevníčky projekcie Na lodi Adamant asi
príliš potrebnú nemajú. Všetko tak nakoniec končí skôr pri prvoplánovej
snahe dojať.