Súmrak

Napszállta / Sunset, Maďarsko, Francúzsko, 2018 , 144 min.


Réžia: László Nemes
Scenár: László Nemes, Clara Royer
Kamera: Mátyás Erdély
Strih: László Melis


 

 

 


Hrajú:

Juli Jakab, Vlad Ivanov, Susanne Wuest, Björn Freiberg, Urs Rechn, Levente Molnár, Christian Harting, Uwe Lauer, Tom Pilath, Judit Bárdos, Sándor Zsótér, Balázs Czukor, Mihály Kormos, Marcin Czarnik, Evelin Dobos, Péter Fancsikai, Áron Őze, István Pion, Mónika Balsai, János Kulka, Dusán Vitanovics, Levente Orbán, Zsolt Végh a ďalší.

 

O FILME


Sto rokov od konca prvej svetovej vojny dorazil do kín film, ktorý nekonvenčným spôsobom mapuje predvečer začiatku tohto hrozivému konfliktu. V spoločnosti vládne chaos, v ľuďoch drieme vzbura a schyľuje sa k niečomu zlému nielen v histórii, ale aj v snímke Súmrak. Hoci sa príbeh odohráva uprostred Budapešti, cítiť z neho snahu o celoeurópske až univerzálne uchopenie témy. Zlomové historické udalosti však zostávajú v úzadí. Maďarský režisér László Nemes sa zameral na osud jednotlivca, v tomto prípade 20-ročnej Irisz hľadajúcej svoje miesto vo svete.

 

To, že Nemes zaobchádza s dejinami jedinečne a zároveň úchvatne, dokázal už v mrazivom debute Saulov syn ovenčenom Oscarom, Veľkou cenou z Cannes, Zlatým glóbusom a ďalšími významnými oceneniami. Súmrak poňal obdobne ako slávnejšieho predchodcu, vyjadrovacie prostriedky a celá forma sa preto až nápadne ponášajú na film o členovi Sonderkommanda. Za paralelami však treba hľadať najmä jeho výrazný rukopis.

Základným prvkom, ktorý dominuje zlovestnej atmosfére a temnej poetike, je všadeprítomné tajomno. V bludisku tajomstiev necháva tápať nielen Irisz, ale aj nás. V neistote čakáme na odhalenie minulosti hrdinkinho rodu a snažíme sa rozpletať nitky záhad. Autor však nemal v pláne nám niečo uľahčovať . Preto sme vzhľadom na jeho vyjadrenie - „fantázia diváka môže urobiť zvyšok,“ konfrontovaní s vlastnou schopnosťou dotvárať príbeh.

V útrobách snímky buble nepomenovateľné zlo, ťaživá temnota, chlad, dekadencia a strach. A hoci je väčšina temna latentná, sofistikovane a účelne budované napätie je až hmatateľné. Pád v mikrosvete jednotlivca vedie v Nemesovom ponímaní k pádu spoločnosti a to bez milosti. Obdobie turbulentných zmien vykreslil nápadito a napriek podobnosti s predchádzajúcim dielom opäť priniesol niečo nové. Vďaka originálnemu rukopisu ho právom môžeme zaradiť medzi výkvet súčasnej maďarskej kinematografie. Nie nadarmo si ho Béla Tarr vybral za pomocného režiséra pri nakrúcaní snímky Muž z Londýna.

Zdroj: kinema.sk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© FK Naoko